جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۰
کد خبر: ۶۹۶۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
مدیرکل تدوین قوانین ومقررات شهرداری تهران

منشور حقوق شهروندی شهرداری در انتظار تصویب شورای شهر

مدیرکل تدوین قوانین ومقررات شهرداری تهران تدوین منشور حقوق شهروندی را تکلیف برنامه راهبردی شهردای تهران دانست و گفت: منشور حقوق شهروندی پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی شورای شهر برای تصویب نهایی به صحن علنی ارسال خواهد شد.
به گزارش شهر نادر شکری مدیرکل تدوین قوانین ومقررات شهرداری تهران با اشاره به ضرروت تدوین این منشور عنوان کرد: زندگی اجتماعی در جامعه بشری مستلزم رابطه اجتماعی است که این روابط نیازمند نظم خاصی است و باید دارای ضمانت اجرایی عرفی و قانونی خاص خود باشد.

به گفته شکری بر همین اساس شهرداری تهران با توجه به تکلیف برنامه راهبردی خود در سال 88 با هدف تنظیم روابط و همچنین حقوق و تکالیف متقابل شهروندان و دستگاه های اجرایی اقدام به تدوین منشور حقوق شهروندی کرده است.

شکری قانون مداری و التزام به نظم و آئین شهروندی، جامعه پذیری و نهادینه کردن فرهنگ شهروندی بر پایه آموزه های دینی ، مسئولیت پذیری و مشارکت معنادار مردم در فعالیت های شهری، تاکید بر وفاق اجتماعی وحدت و انسجام ملی، احترام متقابل در روابط و مناسبات اجتماعی ، به رسمیت شناختن حریم و حرمت شهروندان ، رعایت وجدان کاری و انضباط اجتماعی و پایبندی به تعهدات اخلاقی و رعایت حقوق فردی و اجتماعی در زندگی شهری را مهمترین محورهای این منشور دانست.

وی اظهار داشت: شهرداری پایتخت به عنوان مرجع مدیریت شهر بر خود تکلیف دانست تا با لحاظ محورهای بیان شده اقدام به تدوین حقوق شهروندی بعنوان یک سند فرادست بکند و پس از تصویب در شورا نیز کلیه قوانین و مقررات در آینده این منشور را سر لوحه کار خود قرار می دهند.

شکری افزود: در تدوین این منشور از رهنمودهای قرآن کریم، نهج البلاغه، فرمایشات امام(ره) ، مقام معظم رهبری، قانون اساسی کشور و همچنین منشورحقوق بشر سازمان ملل بهره گرفته شده است.

به گفته وی این منشور تکریم حقوق شهروندی در روابط اجتماعی و همچنین روابط بین هیات حاکمه و شهروندان را مد نظر قرار می دهد و با  اجرایی شدن آن قطعا سلامت فردی و اجتماعی شهروندان را تنظیم خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دستگاه های نظارتی پس از تصویب و ابلاغ این منشور رفتارهای سازمانی و اقدامات مدیران و کارکنان خود را با آن تطابق خواهند داد و هرجا که ضعفی وجود داشته باشد قطعا این منشور شاخص هایی را تعیین کرده تا نسبت به رفع تعارض ها اقدام شود.

نادر شکری اظهار داشت: شورای شهر سوم طی مصوبه ای در اواخر سال 91 نسبت به مسکوت ماندن تصویب این منشور اقدام کرد که پس از اتمام این مهلت در خردادماه ، منشور حقوق شهروندی شهرداری تهران به کمیسیون اجتماعی شورا ارجاع داده شده است تا پس از بررسی برای تصویب نهایی به صحن علنی بیاید.

منبع: شهرنوشت

 
نظر شما